ادبي
حسن سرباز؛ عبد الله رسول نژاد؛ سودابه خسروي زاده
المجلد 11، العدد 34 ، سبتمبر 1436، ، الصفحة 83-104
المستخلص
عنصر زمان يکي از عناصر اساسي در هر متن داستاني است که حوادث در طول آن پيشرفت ميکنند و بهوسيلة آن مراحل مختلف داستان شناخته ميشود. در رمان، اغلب حوادث از لحاظ زماني يک سير افقي را در پيش ميگيرند و به صورت پيدرپي ميآيند، اما گاهي هم در عنصر زمان نوعي اختلال به وجود ميآيد که ژرار ژنت منتقد ساختارگراي فرانسوي آن را زمانپريشي ...
أكثر
عنصر زمان يکي از عناصر اساسي در هر متن داستاني است که حوادث در طول آن پيشرفت ميکنند و بهوسيلة آن مراحل مختلف داستان شناخته ميشود. در رمان، اغلب حوادث از لحاظ زماني يک سير افقي را در پيش ميگيرند و به صورت پيدرپي ميآيند، اما گاهي هم در عنصر زمان نوعي اختلال به وجود ميآيد که ژرار ژنت منتقد ساختارگراي فرانسوي آن را زمانپريشي (المفارقة الزمنية) ناميدهاست که به دو شکل گذشتهنگري (الاسترجاع) و آيندهنگري (الاستباق) ظاهر ميشود. در اين پژوهش تلاش ميشود با استفاده از روش توصيفي ـ تحليلي، مقولة زمانپريشي به دو صورت گذشتهنگري و آيندهنگري در رمان چراغهاي آبي(المصابيح الزرق) اثر حنا مينه بررسي شود. اين بررسي نشان ميدهد که نويسنده در آن به روش رمانهاي کلاسيک عمل کردهاست و حوادث در آن، از سيري پيوسته و گاهشمارانه پيروي ميکنند. اما در جايجاي رمان، ناهماهنگيهايي به صورت زمانپريشي به دو شکل گذشتهنگري و آيندهنگري در روند زمان حوادث ديده ميشود که آن دو را به دو صورت دروني و بيروني به کار بردهاست. بهکارگيري اين تکنيک در رمان از يک طرف باعث گسترش فضاي زماني روايت شده و از طرف ديگر با ايجاد توقع و انتظار در خواننده، وي را به پيگيري ادامه داستان تشويق ميکند.
حسن سرباز؛ سيّدحسن آريادوست
المجلد 8، العدد 25 ، إبريل 1434، ، الصفحة 79-112
المستخلص
چکيده
ابراهيم نصرالله، يکي از رماننويسان و شاعران برجستهي ادبيات معاصر است که در هر دو زمينهي شعر و رمان، صاحب قلم و پرآوازه است. وي از رماننويسان نوگراي معاصر عرب است که در آثار خود با استفاده از اساليب و شيوههاي نوين رماننويسي به بيان دردها و رنجهاي ملت فلسطين ميپردازد.
رمان «طيور الحذر» اولين شاهکار نصرالله ...
أكثر
چکيده
ابراهيم نصرالله، يکي از رماننويسان و شاعران برجستهي ادبيات معاصر است که در هر دو زمينهي شعر و رمان، صاحب قلم و پرآوازه است. وي از رماننويسان نوگراي معاصر عرب است که در آثار خود با استفاده از اساليب و شيوههاي نوين رماننويسي به بيان دردها و رنجهاي ملت فلسطين ميپردازد.
رمان «طيور الحذر» اولين شاهکار نصرالله در مجموعهي شش جلدي «الملهاة الفلسطينية» و يکي از نمونههاي برجستهي ادبيات داستاني معاصر عربي است.
يکي از ويژگيهاي مضموني و ساختاري رمان «طيور الحذر» بهکارگيري انواع ميراث بهويژه، ميراث ديني در آن است. ابراهيم نصرالله در اين رمان با شيوههاي مختلف، ازجمله بازخواني شخصيتهاي قرآني از ميراث ديني استفاده کرده است. شخصيتهاي ميراثي بازخواني شده در «طيور الحذر» غالباً شخصيتهاي ديني و قرآني هستند.
نصرالله با استفاده از بهکارگيري ميراث ديني و بازخواني شخصيتهاي قرآني به تحليل عوامل و حوادثي ميپردازد که باعث اسارت و آوارگي انسان فلسطيني شدهاند. مفهوم احتياط و عبرت گرفتن، محور تمامي حوادث و حکايات رمان است که نصرالله با درآميختن آن با مفاهيم موروثي در يک قالب کمدي، انديشه و افکار خود را بيان ميکند.
در اين پژوهش، تلاش شده است که با استفاده از روش توصيفي و شيوهي تحليل محتوا بازتاب شخصيتهاي قرآني و شيوهي بهکارگيري آنها در رمان «طيور الحذر» ابراهيم نصرالله بررسي شود.